Reviews

Press Reviews:

All About Jazz:

"Richter constructs magic from thin air".............."His approach, like that of Keith Jarrett's early solo work, is scarcely recognizable as jazz.What it is, though, is unmistakably adroit improvisation."................"If just short of four minutes can sum up the accomplishments of a life, this track does. It is a finished canvas of modern art, of splashed reds and yellows that pull together a consistent affirmation of an improvising musician."................"a heartfelt and honest session of instantly composed music".

(Mark Corroto)

Jazzwise:

"Prancing Monkisms to Feldmanesque deliberation, recorded with such clarity that the spacious silences speak volumes."

(Daniel Spicer)

Jazzspecial:

"Richter bevæger sig ubesværet i rum mellem en Rolf Julius´ regnvejrsmusik til en Irene Schweizers abstrakte udladninger. Dertil kommer en snert af Conlon Nancarrows mekaniske tonesprog og en brug af klaveret som slagtøj. Det er et modent statement fra danskeren som p.t. bor i New York."

(Allan Sommer)

Jazznyt:

“Tretten stykker musik. Med titler som Stilleben I & II, Present I & II Osculation I & II, Fantasie I & II, Contraction I & II tages vi med ind i en musikalsk verden mellem improvisation og klassisk. Det er den 26 årige dansk-tyske pianist Johannes Richters debutalbum. Det er musik der i fejlen skaber øjeblikket. Det er musik der opstår i en skøn forening af veltilrettelagte tilfældigheder. Det er musik der findes, der hvor der ikke er musik. " … "13 Pieces er til den krævende musiklytter, der ikke vil bruge sin tid på overflødig og ligegyldig musik."

(Niels Overgård)

Politiken:

"Der rinder en lyrisk åre i Richter"

(Chr. Munch-Hansen)

Nordische Musik:

"Wie viel raffinierte Mechanik eines Nancarrow spielt hier mit - und wie viel Aleatorik sagen wir eines Cage? Mit dem frühen Jarrett wurde er auch schon verglichen, nicht ganz zu Unrecht angesichts der emotionalen Idiosynkrasie dieser 13 persönlichen »Pieces«. Lassen wir es komponierte Improvisation genannt sein und tauchen ein ins aufmerksame Hören dieses prägnanten Talents!"

(Ingo Bierman)

Gaffa:

"En søgende og zappende karakter – hver for sig og som helhed. Det er dét, der gør albummet som helhed så uafviseligt. Det søger ikke at forføre, men bliver dermed forførende."